Dagsmedia

SaaS-bolag byggs enligt en affärsmodell med tre faser

Det finns många SaaS-bolag idag som verkar inom en rad olika teknikintensiva branscher. Några exempel på sådana företag är: Shopify, Adobe, Zoom, Salesforce och Dropbox. Det finns såklart även svenska bolag som arbetar enligt denna affärsmodell, såsom Lime, Kundo, Speedledger, Ingrid och Fortnox.

Allesammans har många saker gemensamt, bland annat att de ses som techbolag även om de är verksamma inom olika branscher. De befinner sig dock i olika mognadsfaser. Vissa har helt enkelt kommit lite längre på resan än andra. Nedan berättar vi vilka de faser av mognad dessa bolag behöver genomgå innan de kan anses vara “fullvuxna”.

Dessa mognadsfaser går alla SaaS-bolag igenom

Alla SaaS-bolag behöver gå igenom tre mognadsfaser:

  • Uppstart. I denna fas läggs grunden för ett SaaS-bolag. Här hittar grundarna till företaget ett behov för den produkt som de har tänkt att ta fram. De identifierar också sin målgrupp och skapar själva produkten. Därefter tar de även fram en plan för att sätta produkten på marknaden.
  • Tillväxt. När produkten väl har nått marknaden är förhoppningsvis tillväxttakten i bolaget hög. I denna fas behöver bolaget försöka bygga upp en stabil kundbas. I takt med att kunder behålls och tillkommer ökar förmodligen intäkterna ganska drastiskt.
  • Stabilisering. I den tredje och sista fasen har bolaget i princip vuxit färdigt. Detta på så sätt att de inte behöver ta en ökad overheadkostnad i takt med att företaget växer. Istället kan bolaget fokusera på att skaffa nya kunder och bibehålla en hög kundnöjdhet. När bolaget har stabiliserats kan ägarna också fundera på att sälja det vidare och lämna.

Viktigt att börja i rätt ände när man ställer om till denna modell

Innan företaget kan växa är det viktigt att grundarna förstår sig på de olika delarna i denna affärsmodell. En av de viktigaste komponenterna är kundsupporten. Men det finns även flera andra viktiga komponenter som måste finnas i ett bolag för att det ska bli framgångsrikt.

Driver du ett företag och vill ställa om företagets verksamhet enligt denna modell? Då rekommenderar vi dig att kontakta en konsult som vet hur detta görs på rätt sätt. Det finns nämligen mycket tid och pengar att spara på att börja i rätt ände!

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras.