Dagsmedia

Spotify – Fast med distansutbildning…

När Spotify lanserade sin tjänst förändras tillgänglighet, betalningsmodell och struktur på hur musik konsumerades. Sedan dess har Netflix, och flera andra aktörer, lanserat liknande modeller fast med andra slags tjänster. Även distansutbildning kan nås via liknande abonnemangstjänster.

Vad kännetecknar affärsmodellen?

  • Tillgång till allt
    Förr hyrdes en film, en CD köptes eller en tidning lånades på biblioteket. Det var ekonomiskt omöjligt att få tillgång till alla tidningar, låtar osv. Affärsmodellen med abonnemang på ett extremt stort utbud ger tillgång till allt – till en låg kostnad. Idag kostar Spotify mindre per månad än vad en enda CD kostade på 90-talet.
  • Digitalt levererat
    Det som möjliggjort denna utveckling är digitaliseringen. Att kunna leverera något digitalt innebär en enorm skalbarhet för företaget och tillgänglighet för kunden.
  • Fast pris
    Även om det finns olika abonnemangsnivåer så betalas ett fast pris per månad för tjänsten.

Distansutbildning med samma upplägg

Utöver musik, film, böcker och tidningar kan tillgänglighet till en distansutbildning ske på samma sätt. Detta via portaler som har hundratals olika utbildningar publicerade i videoformat och med tillhörande tester.

  • Tillgång till allt
    Utbildningar som ligger på digitala plattformar skapar samma tillgänglighet som musiken hos Spotify. Detta även om utbudet inte kan mätas med de miljoner av låtar som musiktjänsten har. Men det handlar ändå om att kunden kan gå vilken distansutbildning som helst, från det breda utbud som finns. En aktör i Sverige har exempelvis över 400 utbildningar digitalt. Det är kombinationer av film och testfrågor som gör att deltagarna tar till sig kunskapen.
  • Digitalt levererat
    Distansutbildning har historiskt förknippats med zoom-möten, böcker som ska läsas och enstaka fysiska träffar. Men med en allt mer digital värld blir även utbildningarna mer digitala. Det är även förutsättningen för att de ska kunna levereras över hela Sverige och därmed vara en skalbar affärsidé för utbildningsföretagen.
  • Fast pris
    Uppläggen varierar visserligen något mellan de olika plattformarna men i grunden handlar det om att kunden betalar ett fast pris per månad eller år och får tillgång till allt – dygnet runt. Det blir därmed betydligt mer kostnadseffektivt än att boka enstaka kurser. Att gå på en enda fysisk föreläsning kan kosta 500 – 2000 kr. Detta medan ett abonnemang på distansutbildning via dessa plattformar exempelvis kan kosta 4000 kr per år. Då ges tillgång till över 400 föreläsningar – 365 dagar om året.

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *