Skapa ökad kundnytta med skicklig och prisvärd outsourcad kundtjänst baserad i Manila. Utifrån de språkbehov som finns rekryteras kompetent och dedikerad personal till varje uppdrag, för att säkerställa att beställaren får bästa möjliga kundtjänst till sina kunder i hemlandet. Många av operatörerna är dessutom flerspråkiga, vilket är till stor nytta både för den som beställer outsourcing-tjänsten, och för de kunder som kontaktar kundtjänst genom samtal, chatt eller mail.
Tillgänglighet dygnet runt, årets alla dagar
Den mest uppenbara fördelen med att outsourca kundtjänsten är att priset blir lägre än om man anställer operatörer i sitt eget land, och därmed kan man på ett prisvärt sätt få helt nya möjligheter att erbjuda sina kunder stöd och hjälp 24 timmar om dygnet. Denna goda tillgänglighet är ett starkt argument för att överväga outsourcing av kundtjänsten till erfarna operatörer med goda kunskaper i språket. För att öka kundnöjdheten är det viktigt att de som kontaktar kundtjänst snabbt får svar och kan få hjälp att åtgärda sina bekymmer.
Fyra saker att känna till om outsourcing av kundtjänst
- Outsourcingen går enligt en systematisk process där man inleder med att besluta sig om vilka krav som ska ställas på det företag som tar sig an uppdraget. Kravprofilen ska innehålla språkkrav och uppdragets omfattning, för att kunna hitta rätt personal för jobbet.
- Med hjälp av kravprofilen vaskas några kandidater fram och jämförs sida vid sida, både utifrån tidigare resultat och utifrån deras förmåga att ta sig an en ny kund vid tillfället.
- När man har kommit överens med det kundtjänstföretag som passar bäst ingås ett avtal där båda parter kommer överens om vad företaget ska förse beställaren med, och till vilken kostnad.
- Om det krävs särskilt utbildning för att företaget ska kunna leverera tjänsten, t.ex. tekniskt kunnande eller förmåga att använda i ett visst system, så kan utbildningen ske antingen på plats eller genom videokonferenser. Med hjälp av övningar och arbetsprover kan man då säkerställa nivån på personalen.
Nya möjligheter till support genom sociala medier
Idag när allt fler använder sig av sociala medier har många företag upptäckt fördelarna med att erbjuda support även där, och att engagera sig i sina kommentarsfält. Självklart kan även detta ingå i uppdraget för kundtjänst, och därmed skötas genom outsourcing.